mari mencari....

Google
 

Wednesday, September 24, 2008

dulu-kini...

zaman sekarang ni macam2 ada.. yang segera2 pon ada, bukan setakat makanan minuman segera, anak segera pon ramai gak, duit segera jangan cakap la, lagi berlambak2. baju segera pon ada. hahaha..camne tu baju segera? ala.. baju yang kita boleh bawak ke dwi-function, ala2 blouse boh skaf boh jaket boleh jadi baju opis, buang skaf buang jaket ganti jeans boleh terus jadi baju pegi clubbing.

sebok je cerita pasal takde baju raya lagi, apa ada hal.. bukan tak pernah jadi macam tu sebelom2 ni. pernah dan memang pernah pon. dulu2 masa saya kecik adalah amat sedih. hahahha.. (eh kata sedih tapi gelak pulak).

dulu2... hanya akan mendapat baju baru pada hari raya sahaja. takkan pernah ada peristiwa lain dalam tahunitu yang membolehkan saya mendapat baju baru. ada tak ada hanya apabila angah cho datang melawat, maka akan adalah baju baru untuk saya, walaupon hanya t-shirt bundle, tapi pada saya itu tetap baju baru dan baju baru itulah yang akan menjadi baju kegemaran saya sehingga lusuh.

kini... boleh kata setiap bulan beli baju baru. yang mahal, yang murah, yang formal, yang santai, yang sopan, yang tak sopan, macam2 gaya ada. memang terbalas dendam baju sekali setahun dulu2 tu sampaikan sekarang tak muat dah almari baju, terpaksa pulak beli drawer tambahan.

dulu2... setiap hari ke sekolah akan bawa bekal makanan. tak kira lah apa juga, roti, oat, telur goreng ataupun sekadar ubi kentang rebus. kalau dapat duit belanja itu dikira bonus. sayang nak belanjakan duit tu, lebih baik simpan untuk beli apa2 yang dikehendaki jadi tak payah minta duit ma. kalau minta pun untuk tambah2 sikit2 mencukupkan jumlah je. takpe lah, lagipun saya malas nak berebut2 beratur kat kantin sekolah tu. bawak bekal boleh jimat masa dan belanja. sampai kawan2 pun jelak tengok saya bawa bekal hari2, katanya apa saya tak teringin ke nasi lemak makcik kantin tu? atau kuih karipap tu? saya hanya menjawab, takpe lah..

kini... hari2 belanjakan duit untuk makan. takde lagi nak sekat2 makan. apa juga yang terlintas difikiran nak makan, pergi cari. yang murah, yang mahal, yang sedap, yang tak sedap, yang dalam negeri, yang luar negara semua nak rasa. cukuplah dulu saya cuma melihat saja kawan2 makan, kini biar saya juga cuba menikmati makanan itu.

dulu2... tak pernah merasa dibelikan mainan. ada tak ada hanyalah tommy, anak patung beruang setinggi tiga penumbok orang dewasa pemberian angah sempena hadiah harijadi. hari jadi yang tak pernah diraikan, sampai diri sendiri tak tau bila harijadi diri sendiri. ada juga dapat mainan sumbangan entah la dari siapa, cuma ada 2. ye, hanya 2. satu ialah talipon mainan plastik nipis berwarna merah jambu dan lagi satu ialah kereta bomba. hanya itu mainan saya. selebihnya saya hanya akan bermain sendirian dengan tommy, bercakap2 dengan tommy, melayan perasaan dengan tommy.

kini... apa juga barang yang saya nak saya akan dapatkannya selagi ada kemampuan. biarpon ianya mainan kereta lumba, teddy bear yang dah tak terkira banyaknya sampai saya khaskan satu katil untuk letak teddy bear saja atau pun set lukisan kanak2. saya fikir saya juga mahu merasa keseronokan bermain permainan itu walaupon sudah agak terlambat untuk saya main semua itu. takpe la, janji merasa selebihnya buat perhiasan dirumah.

dulu... saya tak pandai meminta2. apa yang diberi itu lah yang terima dan guna. saya pernah tak dapat duit belanja sekolah berhari2, mungkin ma lupa agaknya. saya pula jenis berat mulut. takkan pernah meminta selagi tidak ditanya. mujur tambang bas ke sekolah hanya dibayar sebulan sekali. kalau tak, tak tau lah camna.

kini... hari2 saya akan pow obek. hahahahhahahaaa....

dulu... saya suka menyendiri, baca buku, buat kerja rumah, lepak dirumah, kurang berkawan. lebih selesa rasanya berseorangan dari beramai2 atau mungkin sebab dah terbiasa seorang diri membuatkan saya rasa tak sesuai berada dalam kelompok orang yang ramai. tak terbuka mulut ni nak bertegur sapa. bukan tak teringin pergi bermain2 diluar rumah tapi entah la.. macam tak ada sebarang keberanian untuk pergi. jadi, tommylah teman sepermainan saya.

kini... pantang ada peluang, bercakap aje kerjanya sampai kene cop kamus bergerak. sebab apa kamus bergerak, sebab apa jua persoalannya, sayalah tempat kawan2 bertanya, esp time study. harus saya je yang kene. takpe.. kenangan. tapi tengok orang gak yang saya nak bercakap tu. kalo berkenan saya akan bercakap, kalo tak berkenan memang bisu je la jawabnya sampai ke sudah.

dulu... saya suka cakap2 sorang2, gelak sorang2, nangis sorang2. takkan pernah ada peluang dengar saya luahkan perasaan atau ceritakan masalah pada orang.

kini... sama jugak!!!


dulu takde nezha..
kini nezhalah buah hati pengarang jantung saya


dulu atau kini.. banyak mengajar saya tentang kehidupan. yang sedih, yang gembira jadikan pengalaman untuk masa hadapan.

No comments: