mari mencari....

Google
 

Monday, November 24, 2008

bosannya...

aduhaii... bosannya. kerja banyak tapi tak de mood lansong la. perot berkeroncong memainkan irama kelaparan. hehehhe... pagi ni tak makan apa pun, baru nak mengunyah2 lebihan muruku hari tu. jadi la. lapar tapi takde selera. call obek cakap they all baru nak on the way balik. hehehhehe... mama ada kat rumah tolong jaga opah. sian kat mama sampai terpaksa ambil cuti pulak. habis nak buat camne... terpaksa la gilir2. next month ma ada lagi appointment. sampai masanya baru la pikir sapa lak nak kena take in charge jaga opah kat rumah tu. mmm...

kat otak berlegar2 macam2 jenis makanan. maklum la, lapar katakan. amik pelunag jengah blog kawan2. menarik2 semuanya. tapi terjumpa blog yang menyedihkan dan itu telah membuatkan saya down sekarang. dah le memang takde mood, baca lak pasal benda2 yang menyedihkan. eeee.. rasa nak balik je tido polok nezha.


macam2 pikir pasal makan.. hehhehe..


asyik pikir pasal makan je, apsal takmo pikir pasal dosa? apsal takmo pikir pasal balasan di akhirat? hahahhahaha... itu le pasal. pikir nak yang seronok je. tentang pembalasannya takmo lak dipikirkan. biasa la tu. jarang ada orang nak pikir2 benda macam tu. saya le terutamanya sekali. saya pernah terbaca kat emel, dia tulis teruskan berdoa walaupon pada dasarnya kta tak nampak pon doa kita tu dimakbulkan, kerana kita diberi kebaikan pada benda yang lain. maksudnya, macam kita ni kengkadang mengeluh, kenapalah aku tak macam dia tu, begini begitu walhal kita tak sedar yang sebenarnya kita ada kelebihan lain yang lebih istimewa dari orang tu. itu saya la tu. selalu je mengeluh apsal la saya tak macam ni, apsal saya tak macam tu. bak kata orang, pikir pendek je. tapi kesenangan dan keselesaan yang kita ada tu mungkin orang lain tak ada.

sebab tu kalu saya tengah marah selagi boleh saya akan mengelak dari mengeluarkan perkataan yang tidak elok. mencarut tu harus dipisahkan dari diri kita tak kira walau apa keadaan pon. saya kecik2 dulu pon tak le pandai sangat bab2 ni, tapi pengaruh kawan2, mudah benar mereka bercakap perkara2 itu, secara tak lansong saya pon cakap sekali benda tu. tapi satu hari saya terpikir, apa faedahnya cakap benda2 macam tu. tak elok. mujur kesedaran cepat sampai. sejak hari tu saya berazam selagi boleh menahan diri dari bercakap mencarut. hingga ke hari ni, alhamdulillah. tapi kadang tu tersasul juga tapi tak le yang terok2 beno.

kadang2 saya rasa macam tak puas hati je dengan hidop ni. sebab saya rasa saya lebih layak terima yang lebih dari apa yang ada sekarang. tapi, saya tak tahu, sebenarnya, setiap perkara tu ada penyebab dan hikmahnya. tak semestinya hidop susah ni membebankan kita. mungkin ada penyebab kesenangan di masa hadapan. supaya bila kita senang nanti kita tak lupa diri sebab kita bermula dari orang susah, yang jerih payah mencari sedikit kesenangan. dan, siapa saya nak meminta lebih dari yang sepatutnya. jadinya, bersyukur la. lebih banyak orang di luar sana yang tak merasa senang pon sepanjang hidup mereka. ada orang senang harta, tapi susah hati. ada orang senang hati tapi miskin harta. kan dah kata, hidop umpama roda. yang dibawah takkan selamanya berada di bawah, yang diatas pon takkan selamanya diatas, jadi harus beringat2.

bukan apa, panjang lak tulisan kali ni. sekadar mengingatkan diri sendiri je. nak kata pergi surau masjid dengar ceramah memang tak pernah la. asal ada forum perdana ehwal islam sanggop ni tukar channel tengok mtv. habis tu camno nak insaf. caranya ialah kena la pikir lebih sikit... entah la. kadang2 bercakap tu memang mudah, tapi nak melaksanakan tu yang amat le payah.

mmm...cakap punya cakap. saya teringin nak makan gingerbread man le. n dah dekat2 nak krismas ni mesti ada banyak jual. wahhh..sedapnyaaa.... jangan tak dapat lepas tu kempunan lagi sudahla. nangis saya nanti. semalm jari yang luka, lepas ni apa pulak?? jangan hati yang luka sudahh....

yummy yummy gingerbread man... tunggu.. nanti saya cari jugak

opis hari ni merudum je. entah le kenapa. hahahha.. saya tau. tapi tak leh le cerita kat sini. dah kata rahsia kompeni. hehehhehee.....

aduhaii..totally takde mood betol la hari ni. rasa nak balik je tidor. korang2 tolong la doakan supaya jam tu cepat bergerak ye. tau2 je dah pukul 6pm, so boleh le balikkkkk!!!!!!

4 comments:

Ummibatrisya said...

salam,

ummi dah siap tugasan :)

kalau ummi lapar, ummi pun suka fikirkan banyak makanana yang nak makan :)

dan ummi suka beli itu dan ini, dan lepas tu tak larat nak makan!

jahat betul syaitan ini :)

cuba elakkan dari bercakap benda yang tak elok, :)

gadis yang bersopan, mak mentua pun tengok sejuk hati :)

Nurmala said...

ye la awak..
saya ni pon sama..
kadang2 terkeluar jugak perkataan yg tak sepatutnya..
bila fikir2 balik baru la rasa cam ..apasal la aku sebut benda tu tadi..

KV said...

sedap ke gingerbreadman tu?

saya said...

ummi : ye ke dah siap?? hehhe..sat2 lagi saya pi tgk ye..tu la ummi, sbr mmg blh sbr tapi kdg tu sampai lupa dunia punay marah. hehehee.. mak mertua? huhuhuu...

mala : tu la pasal... kita serupaaaa

kv : sodappp...cuba try test tgk rasa..