mari mencari....

Google
 

Monday, November 17, 2008

lopezzzz.....

hari sabtu hari tu ma buat kuih lopez. hwuahhahaha... nak jugak nama glamour. kuih lopes la.. masa saya kecik2 panggil dia kuih 3 segi. al-maklum, tak reti namanya.

wahhh... lama tak makan sedap juga ye. tapi manis le kuahnya tu. saya kurang minat. so makan pulutnya je la cicah sambal sardin lebihan dinner tu. hehhehehe... lari tajuk betol la. kalo mcm tu ma kata namanya makan pulut kukus cicah sambal daaa....

prosesnya saya kurang pasti le pulakkan. sebab saya dok pusing2 rumah je sekali tengok ma dah siap bungkuskannya jadi 3 segi. hehehhehhee.... dia buat from scratch ye. dari beras pulut sampai ke melipat daun tu. bukan kukus dulu beras pulut tu kendian bentukkan 3 segi. haduhhh.. tak reti le saya nak explain camne.


aaaa... ini le rupa kuih tu baru lepas masak ni. bentuk 3 segi ikat 3 keping 1 ikatan. dalamnya kaler hijau original daun pisang. tak boh pewarna pon.


ini masa gaul dengan kelapa.

saya cakap kat ma apsal le susah2kan diri buat kuih macam ni. nak makannya sama je. saya kata beli je la ketupat pulut adabi yang bentuk 3 segi tu rebus bagi pewarna. hahahhaha... ma kata itu le orang2 muda sekarang. tau nak yang senang je. taktau seni lansong. wahhhhh.. kita lak yang dimarahnya. hantam la... mujur bukan saya yang kena lipat2 pulut tu jadi 3 segi. kalo tak saya bungkus je jadi bentuk bulat macam potpouri tu. sonanggggg!!!!!

sekali pikir ye la.. apsal le nak susah2 buat bentuk2 tu semua. makannya ngap masok mulut je. macam buat ketupat. terpeleot2 tangan mengayam rasanya sama je macam ketupat segera plastik 4 segi tu. pas tu kalo nak buat sambal kecoh je nak kene tumbuk2 pakai lesung batu. leceh la. blender kan ke ada, tekan je siap. ma kata tak sedap. haihhhh... tekak saya rasa sama je semua tuh.

hantam la... jadi enjoy the pics yang 2 kerat tu ye. hehehehhee.... kalo korang2 nak try buat lopez tu dipersilakan. pas tu post kat blog.

5 comments:

Janggeltrekker said...

huyyooooo canggih nya presentation kuih lopez tuh.... menyelerakan btol.

AZWA said...

cenggitu ker rope kuih jeniper lopez tu ek..menarik juga tu. zaman skang semuanya nak cepat, even masak ketupat ker nasi impit guna yg dlm peket plastik. tapi org kata ada efek tak elok sebab guna plastik kan, tu pasal la org dulu2 jarang sakit sebab makanan semua gunakan bahan ori.

Nurmala said...

kita suka la kueh lopez nih
ajar la cam ne nak buat
tapi kita ske kalau hijau dia tu hijau daun bukan pewarna..
ajar boleh x?? hehehe

one love said...

sedap :)

saya said...

janggel : tu dah habis canggih punya presentation dah tu. hwuahahhaaa... perli nampakkkkk...

azwa : ada betolnya tu. zaman skrg ni serba serbi ada je bahan kimia hattan dalam beras sekali pon. habis camno...

mala : sedap. menarik. tertarik. ajar?? pengsan....

1luv : sodappppp!!!!