mari mencari....

Google
 

Tuesday, November 4, 2008

nasib baik...

wahhh..dah kata malam dulu semalam kan pergi beli gas tu. so, semalam bersemangat le ni nak makan masak kat rumah. rindu benar rasanya nak makan kat rumah. so, balik semalam singgah le kedai beli kerang, nak buat kerang rebus. sampai rumah masak nasi, rebus kerang dengan buat sambal sardin tin la... apa lagi. dah siap2 masak tu saya boh atas dining table le sementara sana nak pergi mandi. masa tu dah siap2 segala ni air dengan sambal cicah kerang bagai.

masa saya mandi saya dengar mamat kepochi mau-mau pas tu ala2 lari2 la. saya ingat apa la kenanya mamat ni. dia biasa kalo lari2 tu nak uk-uk, tapi knowing him ini bukan time2 dia nak uk-uk. so, biaq pi la dia. dia datang kat pintu bilik air tu ketok2. saya malas nak layan sebab kalo bukak kang memang confirm dia masok bilik air tu.

sekali saya keluar je pintu bilik air dia punya mau-mau bukan main kuat pas tu dok meleser kat kaki saya. ala2 ngadu le tu. saya tanya pasal. nak makan ke? nak minum ke? sapa kacau ke? wahh.. macam ye-ye je bercakap dengan mamat tu.

saya lalu kat dining table tau apa sudah jadi?? pencicah kerang saya tu udah tergolek. uuwwaaaa..... patot la dia lari2, ketakutan mengadu rupanya. pandai sangat. tapi yang saya suspen is saya nampak macam ada 1 jalur kat cili tu means.... nezha jilat sambal tu. uuwwaaa.. saya nangis pelok2 dia tau tak. saya cepat2 bagi dia minum air, saya guna syringe la kan suapkan air. patot pon macam lemah je dia tak menentu hala. tentu dia kepedasan sangat tu.

alahaii.. dia mana le tau cili tu pedas. tapi kita manusia ni kalo kepedasan kan le menggelupor jugak. lagikan dia kanak-kanak. hehhee.. saya selalu je sebut dia tu kanak-kanak. saya takot dia sakit perot cherry-berry ke muntah ke. mujur juga pencicah tu cuma cili sos then saya potong2 cili api lenyek2 je then tuang kicap. saya mana nak makan cili api tumbuk tu pedas korang. tak sanggop rasanya. cili lenyek2 tu pon saya rasa dah cukup pedas dah tu bagi saya. uuwwaaa... sudahnya menangis le kami berdua beranak ni. yang sorang menangis mengadu pedas, yang sorang menangis menyesal apsal la tak sorok dulu cili pencicah tu.

saya tunggu2 jugak if dia cherry-berry.. sampai malam tadi takde pon. so, consider ok la tu kot. pagi tadi pon ok je tengok takde yang tercicir kat memana. alhamdulillah. masa saya makan saya ada la tunjuk2 kat dia offer2 la makanan, takmo dia. cabut lari dia. hehehe.. tau takot. maybe dia ingat saya nak bagi dia cili kot.

puas jugak le saya bersyarah malam tadi kat dia. cakap jangan le lenkali menggatal nak panjat2 dining table tu nak try jilat2 apa2 kat atas tu melainkan yang saya suapkan. degil. itu le pasal. bukan sekali ni dia buat dah banyak kali dah. tapi before2 this semua depan mata saya so takde la incident seumpamanya berlaku. kalo dia bebetol sakit perot malam tadi memang saya cuti hari ni bawak pergi vet. tak sanggop saya. sedangkan kalau saya sendiri sakit perot pon seksa lagikan dia... uuwwwaaa...

so, malam tadi lepas kene bersyarah panjang, dia pon seperti biasa buat muka menyesal dia tu la. hehehe..sangat comel. dia pergi pelok kaki tempat penyidai towel saya. hahahhahaa.....




tengok.. jadi macam muka budak baik je kan. harus ko menyesal nezha dengan tindakan menjilat cili pencicah tu kan????

tapi kalo dah namanya nezha... menyesal kejap je la tu kan. bila dah baik tu terejal balik melompat2. biarkan dia. asal ko tak sakit udah nezha. risau saya nih.



ni tak tau le aksi apa.. saya main hentam snap je.

hai..kejadian tu baut saya terpikir. ini baru kucing, camne la mak2 yang berdepan dengan situasi baby2 mereka kalo kejadian yang sama berlaku. tak mustahil kan. mak tengah masak anak pon mencapai apa yang patut. itu yang terjadi macam2 kejadian anak tersimbah air panas la, kena iron terjatuh la.. huhuh..macam2. bagaimana pula perasaan mak2 tu. saya malam tadi pon memang panik habis. rasa nak menjerit2 dah ni. kalo betol nezha jatuh sakit malam tadi sebab makan cili tu memang saya rejan obek pergi jugak2 cari vet 24jam. tak pedulik. at the end, obek jugakkk yang jadi mangsa. hahahhahha.... sabar je la.

3 comments:

one love said...

kesiannya dia...
nasib baik tak apa2...

:)

Intan Rosnitta said...

Intan dah ok sikit. Thanks saya...

:D

saya said...

tu la.. mujur takde apa2 mamat kepochi saya tu..

intan..semoga cepat2 sembuh ye..