mari mencari....

Google
 

Wednesday, February 25, 2009

renungan...


entah la dunia...dunia..

yang ni saya dapat dari emel.. saja letak kat sini sebagai peringat untuk diri sendiri dan kepada kawan2 juga. mana la tau.. kot2 ilmu yang berguna boleh membantu dikemudian hari..





ABU LAITS berkata:
"awaslah kamu dari ketawa berlebih-lebihan,kerana ketawa mngandungi 8 bahaya :

1-tercela oleh ulama & org yang sopan smpurna akal.

2-mmberanikan org bodoh kepadamu.

3-jika engkau bodoh nescaya bertambah kebodohanmu dan bila engkau alim berkurang ilmumu kerana ada riwayat: seorang alim jika ketawa beerti telah memuntahkan ilmunya.

4-melupakan dosa2 yg lampau.

5-memberanikan membuat dosa di masa depan, sebab bila ketawa terbahak2 membekukan hati.

6-melupakan mati & akhirat.

7-engkau menanggung dosa org yang ketawa kerana ketawa mu.

8-ketawa terbahak2 menyebabkan banyak menangis di akhirat.

ketawa sikit2 boleh la kot.. kalo yang sampai terbahak2 sampai nak tekeluar anak tekak tu yang tak boleh. hehehhe.. tapi kalo gelak sambil tutup mulut tergolong tak dalam golongan ini? fikir2kan dan selamat beramal....

5 comments:

one love said...

kurangkan gelak :p

ZH - Ena said...

nsb baik bkn jenis yg kuat gelak smp terbelahak..gelak pun ala2 manja gitu heheheh

nURmALa mAZLan said...

kita sangat suka gelak..wak!!!!

~dARlee zURiS~ said...

ehh..bukan ketawa penawar duka ke?
;)

saya said...

1love : kurangkan gelak, lebihkan gelek. hehehe..

ena : itu gelak gatal namanya tu, kahkahkah...

malam : gelak je..jangan sampai guling2 dah le.

zuris : gelak tu kenkadang menambah duka je..