mari mencari....

Google
 

Wednesday, April 22, 2009

sayangi bumi kita...


hari ni katanya hari bumi - earth day. tak kira la pluto day ke, uranus ke, neptune ke yang pastinya kita kena la sayangi dunia kita. semua pon bermula dari rumah. kalo elok rumah kita insyaallah, perangai yangelok tu akan dibawa ke luar. tapi tak jugak. ada orang kat rumah dia elok je tapi kat luar tu macam hapa je peelnya.

sedar tak sedar dunia ni dah makin tua. banjir, gempa bumi, tanah runtuh tu semua menunjukkan bumi dah tua la. bencana alam hari2 kita boleh dengar ada je kat mana2. ditambah pulak lagi dengan kerenah manusia lagi le mempercepatkan proses bencana berlaku. tak pandai la nak explain dalam bahasa ilmiah. cumanya kita kena la ingat, kalo tempat tinggal kita ni dah terok, camne la masa depan??? kalo pon ada penemuan planet baru yang menyerupai bumi katanya camne kita nk pergi berhijrah ke sana? ada ke ko duit berjuta2 nak tempah tiket roket tu?

dalam hal macam ni, rasanya elok juga kalo diterapkan balik subjek kesedaran sivik macam zaman dulu2 tu. kesedaran sivik rakyat malaysia sekarang ni amat le teruk. dari sebesar2 manusia sampai sekecil2 ummat. kadang2 budak2 belajar kat sekolah dengan penuh minat, tapi bila balik keluarga pulak tak menerapkannya, main hentam je. kat sekolah belajar jangan meludah merata2, jangan buang sampah merata2, tapi balik rmuah tengok ayah hisap rokok buang puntung rokok selamba je, tengok mak buang laok nasik basi selamba je dalam longkang belakang rumah. so, budak2 akan berpendapat takde gunanya belajar kesedaran sivik kat sekolah tu. kalo belajar pon sekadar nak lulus pereksa je la. kadang2 ada jenis manusia yang kiasu ni yang buat orang benci. pikir diri sendiri je. orang lain mati takpe asal dia bahagia.



cakap banyak pon tak guna. kalo la bumi ni boleh bercakap macam kat kartun2 tu entah la.. apa jadi kat manusia ni pon tak tau le. pembangunan menuntut pengorbanan. ye betol. kalo kita tak tebang pokok, camne nak bina banggunan untuk tempat tunggal kita, tempat kerja kita. tapi berpada2 la. kesedaran tu perlu datang dari dalam diri individu sendiri. apa yang penting, kita ajar anak2 kita supaya menghormati orang dan dunia. ikut peraturan dan undang2. tak takot ke kalo dalam tempoh 20 tahun lagi dunia ni menghakis? nak duduk kat mana? dalam air. aaaa..boleh jugak kot. sapa2 yang marin engineering selain dari kaji ikan2 tu sila la kaji camne nak hidop dlam air. boleh buat modal berniaga dimasa hadapat. housing development construction in water. hehehhehe...
okla. membebel lak hari ni. sayangi dunia kita ye. itu nikmat allah yang kita perolehi, sama2 kita menjaganya.
cerita pasal nezha petang nanti. budak tu buat perangai semalam.
love you obek, love you nezha and love all of you.....

4 comments:

zh-ena said...

tu la dr skang nie kita dah memupuk nilai2 sayangkan bumi kita nie..entah ank cucu kita berkesempatan tak dapat aper yg kita dpt hari nie..

~dARlee zURiS~ said...

yeahh..btol2
kita belajar kesedaran sivik kat sini ye.hehee..

zaman dah makin maju..dunia pun dah hampir musnah lah
apa boleh buat??
kita sdri penyebabnya.

nURmALa mAZLan said...

aritu x leh tutup lampu...no no no no...my malam berinai ok

skang kalau nak tutup lampu boleh je...sayangkan bumi..wakakakaka`

saya said...

ena/zuris/mala : sayang-menyayang.. hehehhe...