mari mencari....

Google
 

Monday, April 6, 2009

uban--friend or foe?...


uban???

alalala...buat2 terkejut pulak. saya tau ramai kawan2 yang kat luar sana tu ada uban. hehehe.. walopon tak tua. itu tak mustahil. sebab uban tu memang terbentuk dengan sendirinya.

camne uban tu terjadi? sebab kita dah tu ala. eeeehhh..mana ada.... saya pernah nampak tau budak sekolah rendah pon dah ada uban. itu dah kira kategori penyakit rambut la. secara kasarnya rambut terbahagi kepada 2 bahagian utama la kan, 1 bahagian yang keluar dari kulit kepala dan lagi satu bahagian yang kita kenali sebagai akar rambut yang berada dalam kulit kepala. bagi meraka yang takde rambut botak chin.. lupakan je la masalah uban ni. hehehhee...

setiap akar rambut tu ada folikul la (follicle). dalam folikul tu ada la sel pigmen dan sel ni le yang keluarkan bahan kimia bernama melanin yang menjadi penentu warna rambut kita. chewahh.. sila, sila ambil nota bio ni ye. hehhehe... secara ringkasnya, makin tua usia, makin kurang pulak sel pigmen dalam folikel ni yang hasilkan melanin jadinya bila melanin kurang, jawabnya makin cepat le proses perubahan warna rambut.



sila hapal carta keratan rentas ni untuk soalan spm 2010 ye. hehehhehe...
yang saya cakap ada jugak orang2 muda ni beruban ialah sebab uban pra-matang. wahhh...uban pon ada pra-pra nih. bagussss.... atau kalo kata sainsnya uban genetik la. kira memang jenis keturunan cepat beruban. yang jenis kedua pulak, biasalaaa..faktor usia tapi ia disokong oleh faktor2 lain jugak macam cara hidop (suka kaler2 rambut so rambut jadi rosak terus beruban, padan muka!) dan cara pemakanan (suka makan asam2 kot? hehehhe). jangan taktau, stress pon boleh menyebabkan uban terjadi jugak!! sebab tu kadang macam heran je kan, pakcik tua takde uban, orang muda lak ada uban.
apa pon, ada uban tu tak menjadi persoalan sekarang ni. perasan tak ada orang makin ada uban makin lawo or makin hensem. hehehe.. contohnya? tu richard gere tu.. hensem jek. hehhehe.. let alone makcik anita srwk. itu tak dapat den nak nolong.
so, kalau korang2 ada uban, think positive la. jangan ingat dah tua ke apa. anggap la itu sebagai satu anugerah. bila ada uban, jadikan diri kita cepat sedarkan diri. kubur udah melambai2 dah tu. hehehhee... amal ibadat dah cukup ke? bila ada uban, orang akan lebih hormat kita, contohnay kalo naik bus mesti orangbagi kita tempat duduk sebab dai ingat kita dah tua. haaa.. kan kelebihan namanya tu.
ada orang tajot beno dengan uban. hehehhee.. baru nampak tercacak selai dua cepat2 nak cabut. ada petua kata kalo nak cabut uban kene tujuh helai. tak lebih, tak kurang. kononnya untuk melambatkan proses pertambahan uban tu la. taktau le maklumat tu boleh diproses oleh otak dan diterima oleh folikel tu ke tak? huwahhahahahhaa..... ada yang bagi kaler kat rambut. merah, blond, atau kalo tak nak obvious sangat, kasi kaler hitam la jugak. kalo korang ada uban, apa korang nak buat? cabut? kaler? biarkan?
see.. tengok pic tu. lawo gak apa kalo ada uban. hehehheee....
takde la..yang panjang2 bebel ni bukan apa, saya ada uban. tu je nak bagitau. uuwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

No comments: