mari mencari....

Google
 

Monday, August 16, 2010

06 Ramadhan 1431.. akhirnya kembali lah ia...


assalamualaikum..
hari ni, 16 ramadhan 1431.. maka sudah tertulis, salah satu dari anak yang saya jaga kembali pada yang lebih berhak. saya betol2 terkejut, sebab malam tadi sebelom tido dia nampak sihat macam biasa, boleh lagi berjalan2 walaupon menggigil2 seperti kebiasaannya, tapi pagi tadi saya bangun sahur dia dah terbujur kejang. maka, meraunglah saya dengan sepenuh hati dipagi hari.
~~
itu lah dia.. namanya nebo. dinamakan sedekian kerana hanya dia seekor yang hitam, ikut jejak langkah mak dan ayah dia. adik beradik lain yang lahir sekali dengan dia warna putih dan kelabu. tapi dia memang sejak dari lahir tidak pernah sihat. badan kecik, dari kecik pon memang sakit2 saje. klinik sudah, cucuk sudah, ubat sudah, berpanjangan. kalau ikut umur, nebo dah berusia 9 bulan, tapi fizikal kecik je, macam baru umur 2 bulan. disebabkan dia tak sihat, saya letakkan dia dalam rumah. dalam sangkar. kalau saya ada rumah baru dia dilepaskan. sebab takot nezha pulak buli2 dia. mana le tau kan. nezha tu jenis jealous. badan beso pulak tu. sekali swing je dengan tangan nezha tu kang terpelanting nebo. nebo kalo berjalan memang menggigil2, dah bermacam2 ubat dibagi pon tak jugak sihat. berak cair selalu. kadang sampai bontot pon merah2. kadang sampai taik2 cair melekat kat ekor. dia manja. kalo saya duduk kat sofa mesti dia berusaha nak panjat sofa..nak duduk kat riba. ya allah.. terbayang2 dia main2 dengan nezha.
~~
baru malam tadi saya bersih2kan badan dia, pelok2 dia, lap2 mata. mata dia selalu keluar taik banyak. kadang sampai tertutup mata. tak boleh nampak jalan. tapi nebo baik, tak pernah merungut, mengeow2 marah. dia kalo tak sihat, akan duduk diam je. kalo dia tengah tak sihat, kalo saya kuarkan dari sangkar pon tak takkan bergerak2. dimana diletakkan, disitulah dia sampai ke sudah. tak tau apa masalah penyakit dia. dalam 4 beradik, dia anak yang sulung. masa dia lahir, saya ada tengok menunggu mama dia selesai bersalin. aduhaiiiii....
~~
pagi tadi sebelom saya bungkus dia, saya bawak mak ayah dia dan adik beradik dia tengok cium dia untuk kali yang terakhir. termasok lah saya. mereka macam faham je kejadian ni berlaku. masing2 mencium , menjilat. aduhai.. tak mampu saya tengok mereka berkasih-kasihan untuk kali terakhir. betapa menggigil dan tak berdayanya tangan saya nak membalut dia. ya tuhannn.. memang saya meraung2. tapi kehendak tuhan, redha sajelah walaupon hati bagai dihiris2. lepas balut dan bungkus, saya letak dia dalam kotak. saya letakkan balik dia dalam sangkar dia. biar dia berehat untuk kali terakhir di rumah saya sementara nak tunggu obek amik dia tengahhari nanti untuk tanam. ye...saya akan tanam dia. tanam elok2, biar bertanda. tanam kat belakang rumah obek, sebab belakang rumah obek ada tanah. rumah saya takde tanah, semua bersimen. saya takmau buang gitu je nebo, saya sayang dia. manakan sanggop untuk saya buang begitu saja. tidak.. tak mungkin.
~~
nebo... saya minta maaf kalo selama ni saya tak jaga nebo dengan baik. tapi saya dah jaga setakat yang termampu. walopon ada ramai lagi anak2, tapi saya layan semua sama rata. bahkan layan nebo lebih special sebab keperluan kesihatan nebo.
nebo... saya sayang nebo. walopon nebo dah takde, saya takkan lupakan nebo sampai bila-bila. saya akan sentiasa ingat keletah nebo. keletah manja bila nak disuruh garu2, keletah nakal sebab takmau makan ubat. semua akan saya ingat.
nebo...i love you sayang....
~~



gambar terakhir nebo untuk saya tatap...

ya allah..kuatkan semangat saya....

9 comments:

meowwmania said...

sedihnya...

sabar yer, mungkin itu yg terbaik utk nebo drpd dia menanggung sakit lebih lama, sesungguhnya Allah maha pengasih dan maha penyayang

tentunya Nebo bersyukur dan berterima kasih di atas keprihatinan dan kasih syg yg diberikan oleh kamu

sedih sgt2 :(

Misz Pinkie Winkie said...

aduhai sedeynya.
1st time tengok nebo dah dapat rasa penderitaan nya.
syukur leeya seorang yang penyabar.
moga nebo tenang disana ;(

ije said...

ciannya nebo.. lebih baik dia pergi dari sakit menanggung derita.

~dARlee zURiS~ said...

ehh..
cam tak pernah tau pasal nebo nih.

:(
sedih..
bergenang air mata.
takpela...nebo tau leeya dah buat yg terbaik untuk dia

MOKCIK AZWA said...

kesian nebo...semoga dia tenang disana.

sesemut said...

salam takziah from me.

Hazelsyd said...

hi saya,

are u okay there...? masih sedih?..sabar yer..

ItaJeff said...

sabar yer dik...ini antara dugaan terhebat buat kita yg berkasihsayang dgn makhluk istimewa ini...

Hazelsyd said...

miss your celoteh...hope all's good with you..