mari mencari....

Google
 

Thursday, September 8, 2011

hari mantai...bukan hari membantai....



yuhuuu...ada sesapa yang rindu nak tengok muka budak hitam busuk ni? haa..tengok, tengok jangan tak tengok. tataplah sepuas hati muka budak hitam busuk masam ni. tu namanya muka sedang bertafakur menunggu malam lailatul qadar tapi hujung2 dia yang tido dulu. tak sesuai tau budak ni. anyway, raya ni nezha pon dapat duhet raya jugak ye. jangan memain. dapat le 5 hengget, hahhahaha.. jadi la kan dari takde lansung. buleh le buat beli snacks2 dia tu. sabor je la. sayang nezha banyak2.
~~
wokeh.. so naw nak cerita pasal hari mantai tu le. ehhh.. hari mantai.. bukan hari membantai tau. hari mantai tu kiranya hari yang sebelom raya tu le. kira puasa last tu. hari orang masak2 tu, hari orang masak lemang masak rendang masak ketupat sesambil mengumpul bahan untuk mengumpat esoknya. al-maklum.. sebulan cuti mengumpat katakan, harus berlumpa2 info nak keluar dari mulut nih. hahahhaha.. takde la.. biasa famili saya panggil hari mantai le. dulu2, chewahhh.. ni cerita dulu2 le.. masa zaman arwah atok saya amsih hidop, kalo tiba hari mantai ni dia le yang paling bz sebab dia ni tukang sembelih lembu kambing ayam segala.. haa.. makanya permintaan untuk suruh dia tolong sembelihkan tu banyak le. tak menang tangan orang tua tu, kiranya memang kitaorang takyah beli laok le, sebab orang2 tu akan bagi sikit2 daging2 semua tu kan. meriah wooo.. tapi tu dulu la... arah atok pon dah meninggal dah lebih 20 tahun dulu. atok saya rambut semua putih tapi still hensem woooo.. jenis yang makin tua makin hensem gitu. hehhehehe... rindu atok. al-fatihah.
~~
sekarang orang dah sempoi je kan. pegi je pasar, apa yang takde, semua ada jual. mak ayah je yang takde. silap2 lagi 3-4 tahun mak ayah pon orang ada dah jual kat pasar. mana le tau kan. huishh... so, hari mantai tu memang bz le rumah. ala... walopon saya seketul je manusia kat rumah tu tapi bznya tu tahap nirwana tau tak. dah tu semua saya yang nak kena buat sendiri. huishhh.. biasa la, kemas rumah, masak2 semua. masak kena banyak lak tu sebab biasa malam raya memang ada orang datang takbir kat rumah ma tu. every year memang macam tu. meriah. tapi penatnya tuhan je yang tau. so, pepagi suboh pie dah pi pasar. lepas je suboh kitaorang dah terpacak kat pasar tu. beli beli beli dan beli lagi sampai padat kereta. sampai rumah terus nih bertungkus lumus menyiapkan juadah semua tu. obek? owhhh... tahun ni kan dia st time raya kat rumah saya, dah kata menanhantu kesayangan harus le dia lelebih tahun ni. cheh.. dia tahun ni buat lemang? apa dia? lemang? yeeeee...lemanggggg... dia buat lemang tahun ni. teror tak? hahahha.... teror, sapa kata tak teror walopon.. ada yang hangit rentung. hahahhaha.. takpe la.. kata 1st time masak lemang. before this cuma tolong tengok2 je kan tapi this year dia kamikaze lah kiranya berani buat sendiri. huishhh... banyak dia buat. dalam 40 batang. banyak tak?? sapa nak makan tu? takpe.jagan risau... hidang untuk orang takbir malam raya tu, bagi kat budak yang tolong dia tu, bawak balik kampung johor lagi, bagi2 kat sesapa je la. kira percentage kejayaan tu ada la dalam 80%. lagi 20% tu tolak sebab ada yang rentung. tu la.. asyik berangannnnn je masa jaga api tetpi api marak hambekkk.. hitam legam. hehhehee.. legam pon legam la..sayang obek. chewahhhh.. bukan senang nak buat lemang tu rupanya. adoii.. penat. lain tahun beli je la. tapi seronok plak kan. entah le. obek kata nanti raya haji nak buat lemang lagi sebab dia tak puas hati sebab ada yang rentung tu. belasah la. saya sokong je. jangan suruh saya perah santan udah. beli je santan dah siap tu ye. tapi yang kali ni memang pure perah santan tau tak. adoiii... patah tangan. ok, patah tu tipu la. tapi lenguh oooo... berapa puluh bijik mesin kelapa hari tu. uwaaaa.. ok. tu saya tak masok campor. tu menantu dengan mertua punya keje. keje saya hari tu masakkan laok raya. hehehhehehe....
~~
rupanya ada teknik ye nak buat lemang ni. mana le makcik tau. ingatkan macam masak pulut biasa tu je. ulalalala... macam2 hal la. nak masokkan daun pisang dalam batang buluh pon ada style gitu. hehehehhehe.... selain lemang ada juga buat kelamai. korang tau ke? ala..ada orang panggil lemang tepung. dia tepung bancuh dengan gula merah. sedap. nyumm..nyummm... pas tu bakar macam lemang tu. sedap sedap sedap. ha...so total buluh yang dibakar hari tu dalam 40 lah termasuk kelamai tu sekali. belasah... mujur kelamai tu menjadi, takde yang rentung. hehehhehe... ma saya? wahwahwahhhh.. kembang kempis le hidong dia sebab menanhantu dia rajin masak lemang masak kelamai. echewahhhhhh.....
~~
dalam pukul 11am tu budak yang tolong obek tu datang tolong. mmm..budak tu yang selalu saya suruh jaga kucing2 saya kalo time saya takde rumah lama. biasanya kalo saya takde rumah lebih dari 2 hari memang saya panggil budak tu datang bagi makan buang uk-uk semua. bagi la duit rokok sikit. jangan berkira dengan orang. kalo takde budak tu lagi saya susah, sapa nak jaga kucing2 tu? haa.. jawab jangan tak jawab. so, sementara saya pungpang2 sorang2 masak laok raya, obek & budak tu dok bz buat para bakar lemang , isi pulut, segalanya la. saya kekadang je joint venture tukang sebok dan tukang amik gambar dan video. owhh.. seronokkkkk... baru le meriah. biasa kalo nak ray atu saya berdua je dengan ma. tahun ni ada tambah lagi sorang. meriahnya lain macam. seronok. tak le sunyi sangat.




yeahhhh.... tu dia pakar lemang sedang memasukkan daun pidang dalam buluh lemang. beberapa percubaan pertama adalah gagal. hhehehhe.. kata 1st time nak buat harus ada sedikit kegagalan kan. ditambah dengan saya yang menyebok kepochi bertambah tak boleh masok daun tu dalam buluh lemang. sabor je la. hehhehehe... ma kata tu tengok tu gaya macam pro beno duduk bersila segak depan pintu tapi masokkan daun berejam. hahahhahaha.... relax la ma. menanhantu ma tu baru belajar. setelah siap semua time masukkan pulut pulak. sekali pulut tak cukup dowhhh.. hambekkkk.. camne nih? buluh banyak lagi kosong. rugi je kalo tak penuhkan. pegi kedai lagi le jawabnya. rendam kejap je then masak terus. ala.. pulut zaman sekarang ni rendam 1/2 jam je dah lembut dah. bukan macam dulu2 kena rendam semalaman baru boleh lembut. batch pertama pulut pon rendam lepas sahur tu. ok je saya tengok. yang rendam kendian tu pon ok je saya tengok, lembut je kembang, tak de la pulak keras kejung ke apa ke kan. apa2 la..janji siap. so, total pulut guna hari tu ialah 15kg. hehehhee.. dah macam nak meniaga dowhhh...setelah siap semua bermulalah sessi untuk membakar. bakar jangan tak bakar.




yeahhh.. tu dia lemang rentung. jangan risau. walopon buluh tu legam tapi isinya masih putih. cuma ada la dalam 3-4 batang yang betol2 berkerak keras tebal sebab kerentungan itu. takpe.. kitakan masih belajar. lagi sekali buat nanti sure confirm cantik la. yang jual2 tepi jalan tu korang nampak cantik je tu jangan tertipu pulak. kebanyakkannya depa tu rebus lemang tu. tau rebus? rebus dalam tong sampai masak, then sangaikan kat api tepi jalan tu. tu pasal korang tengok buluh dia 1 kaler je kuning. rasa pon lain. haa.. jaga2, jangan kena propah nanti. takpe2..tu cerita lain. yang baju kuning tu la budak yang selallu tolong tu. yang baju putih suar katok tu mandor cum big bos cum master chef rentung cum ketua kampung. muwahahhahaaa.... relax la obek. jangan sedih. tapi memang surprisingly tak banyak yang hangit. maybe sebab buluh tu tebal kot. masa saya keluar tengok buluh rentung tu saya dah nak nangis dah. mengenangkan kepenatan membuatnya hujung2 lemang rentung tak boleh makan. uwwaaaa..sedih wo. tapi petang tu bila masak je terus belah 1. mmm.. memang hangit. hangit sebelah. takpe2... kasi belah yang lain. haaa..cantik. lembut. tak berapa hangit. so, memang rezeki orang bertakbir malam tu makan lemang yang obek masak dan rendang yang saya masak. wahhhh... yang penting kerjaaaaasamaaaa. hehehehhe... lain kali kita masak lemang lagi ye obek. i lap youuuuu....
~~
lepas maghrib, berkumandang la takbir dari surau. isyak baru obek pergi surau. saya kat rumah dah siap2kan untuk orang datang. pinggan cawan sudu semua saya dah basuh dan keluarkan dari hari ahad tu lagi. dah cantik2 dah. dah kata buat keje sorang, harus buat sikit2 dari awal. mana yang boleh dibuat awal tu buat la kan. nak harap sapa lagi. nak harap nezha? takde maknanya. ada kang tunggang langgang jadinya. anyway.. dah malam pukul 11pm lebih baru giliran rumah saya. ngantok woo tunggu. dah le penat. aduhhhh... saya sampai dah tersengguk2 dah ni. sabar2.. kata raya mesti mau sabar. lepas orang dah datang balik semua, sessi mengemas pulakkkkkkkkkkkkkk.. uwwaaaa... basuh pinggan cawan semua. ramai jugak yang datang ada la dalam 30 orang. semua dapat duhet raya. tu ma yang bagi. saya tak bagi apa. hehehhee... lepas tu obek ikut lagi orang tu pegi takbir kat rumah lain pulak. dalam pukul 2am lebih macam tu baru balik rumah. malam tu semua terbongkang. hajat hati nak kuar pi jalan2 ke jalan tar malam tu pon tak kesampaian sebab semua orang dah kepenatan. uhuhuhuhuhuuuu...
~~
gitu le cerita hari mantai saya. meriah tapi penatnya nauzubillah. tuhan je yang tau. cerita pasal pagi raya tunggu dalam next entry pulak ye. iaitu yang akan disiarkan entah le pada bila. hahahhaha.. tunggu kalo ada masa terluang nanti kita load cerita pasal raya ye.
~~




ni gambar kanak2 tua main mercun dan bunga api. saya berdua je yang main dengan obek. ye la kan. sapa lagi yang ada. belasah la. kitaorang main mercun yang bunyik2 tu. wahhh.. siap boleh lawan2 lak dengan budak mana ntah hujung padang sana. belasah la. seronok. hehehhehee... nanti nak main lagi lah. tapi opss.. peringatan, main mercun adalah merbahaya. kena letak jauh2 ye. kena hati2. saya jadi cheer leader je la obek yang tukang bakar. hehehehhe...
~~
kemeriahan raya tahun ni berbeza dengan tahun2 lepas. mmm.. tahun depan? jangan pikir dulu, jauh lagi. malam raya tu walopon penat sempat nangis seround dua sebab teringatkan nezha. walhal petang tu dah sempat lari kejap balik rumah mengemaskan dia. mujur rumah saya dengan rumah tu boleh le kata dekat. tak le dekat sangat tapi nezha punya pasal, saya sanggop redah highway. hehehehhee.. sayang nezha, sayang kucing2 semua, sayang ma, sayang obek.
~~
raya korang camne?
~~
i love you obek...
i love you nezha..
i love all of you...

1 comment:

meowwmania said...

waaa bestnya masak lemang sendiri

taun dpn leh lar tempah ekk ;)

cubit, polok, cium utk Nezha bucuk!!