mari mencari....

Google
 

Wednesday, November 9, 2011

cerita raya qurban...




hello....
apa khabar semua? harap semua sihat2 belaka ye jangan ada yang penng2 akibat banyak sangat makan sup tulang, sup gearbox, rendang daging semua tu..al-maklum.. musim2 hari raya korban ni banyak beno yang dapat daging free kan. huhuhuhuhu.. anyway, harap semua dah bersemangat bekerja semula ye. lepas ni dah takde dah cuti2 malaysia lagi... tunggu bukan 12 je untuk cuti hujung tahun.
~~
so, camne cerita raya hari tu? sure meriah le tu kan. saya biasa la. terlebih penat le pulak tahun ni. aduhaiiii.. sakit2 badan dibuatnya sampai nak demam. hari sabtu sebelom raya tu dah balik rumah ma. petang tu pegi beli barang2 untuk masak raya kejao. raya korban tahun ni saya takde masak ayam2 semua tu. masak satu je. tahun ni kasi try test buat laksa johorrrr.. kenapa? tak percaya? saya sendiri pon tak percaya ada keberanian untuk masak laksa johor tu. dah le untuk main dish di hari raya kan. kalo tak menjadi harus makcik pengsan, sebab dah le tak masak makanan lain. haru.. haruuu... ni semua ma le punya pasal ni. katanya teringin nak makan laksa johor tu sebab harit u dia ada pergi jamuan apa ke benda ntah orang tu ada masak benda tu. so dia sudah teringin mau makan lagi. hish..hishh. hishhhh.. mujur nak laksa je, buatnya teringi kambing golek haaaa sudah satu hal lae pulak saya nak kena menggolek2 kambing. ahakss....
~~
anyway.. since ma kata dia teringin tu maka kena la cari jalan supaya reti membuatnya... apa lagi.. tengok kat tenet le. setelah diamat-amati.. mmmm...rasa ada sikit berani nak buat. so, kita carik2 le seua bahan2 tu. aduhaiii. banyaknya nak kena guna bahan. hish..hishhh. hishh.... kalo setakat makan untuk 2 orang nak masak laksa johor tu memang tak berbaloi le jawabnya. melainkan kalo untuk makan reramai. so malam tu saya pon berhempas pulas memulas segala benda untuk merealisasikan impian kehendak tekak ma saya tu. hahahahhaha... rupanya senang aje... cuma bahannya je yang banyak.. berbagai2 jenis. dan saya tak suka le kena blender isi ikan kembong tu. bab nak blender isi tu ok..tapi bab nak mengasingkan tulangnya tu... aduhaii.. bercinta la. dah le kena buat sensorang. ma dengan obek takde rumah malam tu sebab diaorang pegi surau ada buat macam bakar2 lemang untuk taman tu kan, so macam ada rewang2 tu le. jadi saya sorang je la. arghhh.. anyway.. bab tu je yang susah.. bab lain tu senang je. blend2 semua benda.. curah je masok periok... tunggu mendidih.. dah siap! hahahhahaha... senang2.. lainkali boleh buat lagi. since itu pertama kali saya buat... dan saya pon baru sekali je pernah makan benda tu.. jadinya saya kurang pasti le camne rasanya kuah laksa tu. alahai... orang kampung teiba tingin makan spageti bagai gitu le jawabnya.. takpe la.. so, bila ma balik surau malam tu suka le dia semua dah terhidang..siap dengan segala condiment2 semua tu bagi dia makan. wahwahwahhhh... tapi malam tu condiments dia tak berapa lengkap le.. dah tu malam katanya kan.. apa yangada je la.. saya cuma potong tauhu goreng, kacang panjang, timun, daun pudina, daun kesom dan bawang je. huhuhu.. dengan sambal belacan dia tu le... takde kang tak jadi la laksa johor namanya. ma kata sedap.. obek pon kata sedap.. anak mama pon ada datang malam tu pon kata sedap! wahhhhhhh... sakit vontot makcik sebab kembang2 banyak kali sangat. ahahhahahhahahhha... akan tatapi..tiada le pulak gambarnya.. entah ye macam tak sempat lak nak amik gambar2 tu. lain kali kalo saya buat saya amik gambar ye. so.. percubaan memasak laksa johor adalah success! tepuk..tepuk.. tepuk..
~~
the next day..sunday tu is hari raya itself. mmm.. bangun pagi2 lagi panaskan kuah laksa tu dan buat hidangan.. sebab nanti pukul 8am dah nak pergi sembahyang raya. saya buat juga nasi lemak pagi tu. ala.. sambal tumis ikan bilis biasa je la. memula tu ingat taknak buat apa2..tapi teringat kat obek kesian dia takkan nak breakfast laksa tu lagi kan. so, gagahkan juga diri masak nasi lemak pepagi tu. dengan telur dadar. jadi la.. buat tambah2 makanan. sebelum ke surau.. breakfast dulu, then pi surau. begitu le cerita hari raya korban saya...
~~
dalam pukul 11am tu, obek dengan ma pi surau lagi sebab tolong2 orang korban. kali ni taman tu ada 6 ekor korban. banyak kan. meriah je. rajin obek tolong2 tu. hehehehe... masa nak pi surau pagi tu saya cakap kat dia camne if tetiba orang sorong microfon tu suruh takbir.. dia kata dia pass kat orang sebelah cepat2. hahahhaha... tau takot.. obek nak takbir kekuat tu? alahai.. mau ribut nanti. bercakap pon sekali sekala, lagikan nak bermacam2 tu. hehehhee.. kalo kat rumah ni.. suara saya je yang terdengar.. kalo tak suara saya, suara nezha.. nak dengar suara obek cakap kuat2 tu memang tak merasa le. pelikkan orang pendiam ni. lagi pelik bila orang pendiam dapat orang mulut beret macam saya ni. huhuhuhu... apapon.. i love you obekkkk...
~~
lepas zohor, dalam pukul 2pm macam tu saya pon kemas2 balik rumah... nak kena get ready balik kampung johor pulak. sebelum tu harus le mengemas dulu budak2 kat belakang tu kan. kasi bersih2 tempat uk-uk..tambah makanan siap2.. menyiapkan si nezha lagi.. aduhh..penatnyaaaa.. lepak kejap.. ingatkan cuma baring2 kejap je depan tv..sekali terus tertido..sedar2 dah pukul 630pm. hahahhahah.. harus le orang tua kat johor tu pening tunggu anak menantu tak sampai2. yang si obek bukan dia tido.. pi bantai tengok dvd rambo.. belasah la.. lepas tu siap2 le kami. lepas maghrib baru bergerak balik kampung. jalan slow2.. layan highway.. dekat pukul 11pm sampai.
~~
cerita raya kat kampung johor macam biasa la.. adik2 obek semua balik. yang ada baby tu pon balik. ewahhh.. meriah le rumah melayan budak kecik. bunyi ketawa, bunyi menangis, bunyi menjerit.. semua ada. hahahhaha... balik kl semua ialah hari isnin malam, lepas isyak baru bertolak. kononnya nak elakkan jem, sekali memang termasok juga dalam senarai jem tu. huhuhuh... sampai rumah pukul 11 dekat pukul 12. penatnya. penat2 pon mesti kena kemas budak2 tu dulu. badan sakit2 kepala sakit sebab pagi tu makan soto kat kedai berperisa ajinomoto melampau. tengah makan pon kepala dah berduyun2 pusing2.. benci betol. kalo masak tak letak ajinomoto tu tak boleh ke? mesti ke wajib jugak ke? pelik la... menyakitkan orang je. memang the whole monday tu jadi spoil sebab sakit kepala. nyampah.
~~
the next day.. selasa.. kena cuti pulak. apa taknya...sedar2 pukul 11am. nak keje apa.. satu hapa pon tak sedar dunia dengan sakit kepalanya. saya ingat saya je yang kena.. sekali obek pon sakit kepala jugak. hishhh. lain kali memang takmau dah makan kat kedai tu. bukan sedap ponnnnnnn....
~~
hari tu saya ada tulis teringin nak makan bubur somsomtu kan.. heheheh.. balik kampung hari tu minta mak obek buatkan. huhuhuhu... sedapnyaaa.. simpan dalam peti ais makan sejuk2 tu ya tuhannnn.. nyaman anak tekakkk... oooo.. rupanya buat benda tu senang je..tapi susah.. senang sebab bahannya senang, tepung beras dengan santan je.. yang susah tu ialahhh.. bab nak kena mengacau lama dalam periok tu. kena sentiasa kacau sampai likat berkilat. husiihhhh.. dah rasa macam mengacau dodol le pulak. saya kata tak boleh ke kacau guna hand mixer yang buat kek tu..senang sikit keje takyah guna tenaga... eehh..budaknya nak keje senang je, masak kena cara tradisional katanya. hahahhhahaa...
~~
lagi apa nak cerita? mmmmm.. nezha? dia biasa le..kena tinggal rumah kan.. buat perangai le jawabnya.. entah apa dia buat bersepah rumah. eeee..geram betol. kalo saya takde rumah dia memang le macam tu.. tapi kalo saya ada kat rumah macam saturday sunday tu takde lak dia nak buat perangai pelik2 ke apa ke. elok je main tido sendiri. mana tak geram. geram2 pon itu le buah hati intan payung pengarang jantung saya...
~~
lagi? mmmmm... tu je la kot. nanti kalo ada cerita dan ada masa kita sambong lagi. now nak jalan2 pusing2 baca blog kekawan lak. hehehhehe.. selamat semuanya!!!!
~~
i love you obek..
i love you nezha..
i love all of you..

1 comment:

MOKCIK AZWA said...

wah wah mesti sedap laksa johor tu kan kan kan...


kakaka..nak gelak la baca part termasuk dalam jem tu..boleh join maharaja lawak jugak la Leeya nie hehehe...

ok have a nice day ta ta ti ti tu tu