mari mencari....

Google
 

Thursday, July 26, 2012

sepanjang berpuasa...

hello...
sedar tak sedar dah 5 hari berpuasa ye. hehehehee..macam2 dugaan pon dah berlaku. kena banyak bersabar sungguh. dah kata bulan puasa kena lebih tenang, lebih sabar dan lebih segalanya la. tapi takpe, agak2 tak boleh tahan tu nanti buka kang makan banyak2 melepaskan perasaan. lepas tu sakit perut, sila tanggung sendiri.
**
sepanjang bulan puasa saya belom lagi masak untuk berbuka. semua main cekau kat pasar ramadhan je. apa boleh buat. kita bukan balik kerja 430pm punya orang..tetap macam biasa. takpe, redha2... kerja biar ikhlas jangan mengata2.
**
nezha masa 1st day tu dia puasa okeh!!!! masa kitaorang sahur, dia pon sebok nak bangun juga. dan juga makan!!! wahwahwahhh...over mamat tu. so, masa 1st day kan sabtu, so memang dok rumah je la. sebab tu saya tau dia puasa. sebab dia tak makan the whole day!!!! dia lepak je, tido. pegi dapor pon tak. ishhkkk..mushkil dah makcik time tu. dah petang, saya cek lagi mangkok makan dia...tak berusik!! alamak, apa dah jadi ni? risau le pulak. apa ebetol2 ke dia ikut cakap saya suruh puasa? huhuhuhuuu...ngeri kalo dibayangkan kalo nezha puasa sebulan. sure saya nangis. hehehehehh... so, bila kita dah kecoh2 masa nak berbuka tu, baru le dia pon ikot menggelupor sama. bila azan je, saya pon berbuka. makan kura sebijik, minum air segelas, terus ikot nezha pegi dapor. nak pastikan dia makan okeh!!! tu dia...lahap rupanya kucing buka puasa. habis semangkok besar, comat comet comot jangan cerita la. aduhai nezha...tolong la jang bikin guwa kecut perot. lu takyah puasa la bro..lu makan cukup2 bagi kenyang perot dah la. dont worry...duit raya lu tetap dapat walopon kan...tak puasa. huhuhuu.. dah malam tu saya pelok dia kuat2 semua sembang semua dengan dia. next day, ahad tu...dia tak puasa dah. hehehehehe...elok je sarapan semangkok pukul 9am. lunch, teatime, dinner semua complete. hai..nezha, nezha...nakal sungguh. intan payung saya tu. sayang dia banyak2.
**
akan tetapi...dalam pada sayang2 tu, dia tetap le membuat perangai. dia pi makan cicak okeh! gigit sekerat badan lak tu. eeuwwwww...gelinyaaaaaa.. saya tak tau, tapi ntah bila nath waktu pagi tu saya nak kemas tu, sekali ternampak bangkai cicak sekerat badan. huiii...menjerit makcik. tak suka la. geli. sapa punya keje la tu kan kalo bukan nezha. takkan obek lak kan. hilang akal apa? dah tu tentu le bertiga ni je kat rumah. haiyoooo... geram sungguh la. agaknya dia main kejar2 cicak tu, pastu 'ter'dapat lak tangkap cicak tu. haaaa...dikunyahnya la agaknya. tapi sebab tak biasa makan cicak agaknya, dia tak habiskan le. dah kata kucing manja moden, tau makan bersuap je. mana le reti nak makan cicak tikus. agaknya la. sebab  cicak tu punya pasal, saya terbayang je sepanjang hri. eeeeeeuuuwwwwwww...jahat la neha ni. cheh!!!
**
so, apa lagi nak cerita? merapu2 bulan ramadhan nii tak elok sangat. owh...saya setakat ni berjaya tangkap gambar bersahur. belom ada yang miss lagi. nanti dah cukup seminggu puasa baru buat entry pasal sahur. pasal buka takyah le..tak sempat pon sebab sebok nak terkam makanan. hehehehehe...
**
ok la. nanti sambung lagi. (time2 pose ni le wahchan le pohkong le segala nak bagi brochure dalam postbox rumah tu kan. buat menyirap je. obek nampak je terus cabut lari dulu.) obekkkkkkkkkk...

2 comments:

Ummi said...

kelakar nezahe ni, leh puasa plak :)

bab obek cabut lari nampak brochure tu memang kelakar hehehehe :)

tak pe obek simpan duit banyak2 nanti leh beli rantai besar macam rantai kapal tu :)

meowwmania said...

wahh biar betul si Nezha tu puasa hehe..nezha nezha