mari mencari....

Google
 

Thursday, September 20, 2012

teringin punya pasal, cuba juga...menjadi!!!

hello...
hari tukan masa hantar adik obek kawen tu...masa lepas2 makan lepak kejap la. sekali tu ternampak le makcik ni makan wajik. dari kejauhan dah nampak macam kompom betol la dia makan wajik. huishhhh...sedapnya terasa2 kat tekak.  so, saya pon pegi le ke depan. hehehehe..saya makan kat meja belakang, meja tetamu biasa je, tak duduk pon kat meja untuk family lelaki. takpe la...bagi peluang kat makcik pakcik yang tua yang lebih layak dok kat situ. saya dengan obek dok kat meja biasa, dekat dengan meja buffet. hehehehehe..lagi senang nak makan boleh ulang alik banyak kali. so, masa tu pengantin tengah tangkap2 gambar le kat dalam rumah, so, table kosong. saya pon menyempit je la. ada nampak wajik tu. terus rasa. wahhhhh...sedapnyaa..lembut2 cair. macam yang saya suka. saya suka wajik lembik macam tu. tak suka yang keras bila gigit pulut melekat kat gigi. hahahahahahaa...so, saya pon bantai le makan wajik tu. habis sekerat. hish hish hishhh..bini sapa la tu. sesambil makan wajik, sesambil ajak obek rasa juga, sesambil pelawa orang sebelah merasa jugak. nyumnyumnyummm...ingatkan masa balik kot la ada dibekalkan wajik sedap tu. sekali nan hado!!! takpe la..lagipon itu hidangan kat meja pengantin. huhuhuu..so, sampai rumah teringat2 le wajik tu. hati teringin nak buat. tapi tak reti. saya memang tak pernah masak wajik ni. makan je tau. lagipon tengok macam susah je. nak kena kukus2 pulut la..alahaiii..lecehnya.  tapi sebab teringin punya pasal, dikuatkan juga semangat. mana tau untung hari panas, menjadi wajik saya, kalo untung hari hujan, tak menjadi le. sebelom tu dah inform obek awal2. kalo saya buat wajik ni tak menjadi, keras kejung, onek mesti habiskan! hahahahaha...terok betol siap paksa2 obek makan bagi habis. obek kata ok. wahwahwahhh..mencabar betol ni. so, bermula la sessi sekodeng resepi kat tenet. klik sana, klik sini, baca sana, baca sini..haduhhhh...tengok bahan senang je. gula merah gula putih dan santan. tapi nak membuatnya tu...huii..belom ada keberanian. boleh je suruh ma buatkan, tapi kesian pulak kat dia. huhuhu..anak mithali sungguh ni.  so, bila dah baca banyak2 dan pastikan serta dah siap bayangkan caranya, saya pon rendam le pulut. ikot sebijik2 resepi. takot tak menjadi. huhuhuu... esoknya, bermula la adegan di dapor. kukus pulut. katanya kena kukus lama supaya pulut masak. wokeh. saya bantai 1 jam kukus. kalo tak masak juga taktau nak cakap apa dah. pas tu buatkan air gulanya. then masak le wajik tu. wahhhh..masa mengacau tu tak putus2 mulut doa  harap menjadi. tapi spoil le takde daun pandan. perisa pandan pon takde so saya hentam boh perisa ros. boleh? hahahahahahaaa... lantak le. janji ada bau. kacau punya kacau, so endingnya-----menjadi wajik saya!!!! yahooooo...lompat2 kat dapor. buat lembik2 cair macam yang saya suka. yahooo..yahooo..suka sangat. tak sempat sejuk saya dah bedal semangkok. hehehehehehehee... aduhai..tapi lepas ni rasanya malas le buat lagi melainkan kalo teringin sangat. sebab saya malas kukus pulut. baca kat tenet ada juga yang  tanak pulut, dalam rice cooker lagi. tapi...bila pikir2, best ke? menjadi ke? ori ke tak? kang nak senang, nak senang kang lansung tak menjadi. lagi penat. huhuhuu... tapi takpe la. ni dah menjadi wajik lembik saya. sedap wohhhh!!, ada bau2 wangi ros lagik. hahahahahahaaa.. suka! suka! suka! so, gitu le kisah teringin wajik saya. huhuhuu...orang lain masak wajik 20-30kilo relax je, ni baru masak 3 cawan pulut dah heboh seantaro dunia. ahhhh...biar ahhh..hehehehehee...jom, sapa nak wajik sedap mari sini...nyum..nyummmmmmmmm...

2 comments:

~daRLee ZuRiS~ said...

Best gak layan wajik nie sekali sekala

Mince4AM said...

Saya, kenapa untung hari panas menjadi, hari hujan x menjadi? Hari hujan x untung ke? Bdk2 kampung, hari hujanla untung... X yah gi skolah... Tp nak wat camana, dulu terlajak rajin, hujan lbt pun bantai gi sekolH gak