mari mencari....

Google
 

Monday, January 12, 2015

one fine day... bengkang tepung gandum...





hello...
edisi makanan lagi hari ni kita ye. kalli ni saya buat benkang tepung gandum. sebenarnya takde terpikir pon nak buat kuih ni. tapi satu hari tu obek balik kerja dia cakap, kawan dia (kira dah berusia sikit la, kami pon panggil gelaran abang ke dia), abang din tu cakap teringin nak makan bengkang tepung gandum kaler hijau katanya. amboih..spesifik sungguh permintaan. siap tanya kat obek saya pandai tak buat kuih tu. alahai... bila diajukan pertanyaan tu rasa kesian pulak kat abang din tu kan. so saya pon belek2 la internet cari resepi. seperti biasa, cari resepi yang paling senang untuk dibuat. hahahhahaa... almaklum, amatur katanya tak boleh buat kuih yang pelik2 kang tak menjadi. kena hati2 tu. belek punya belek so dapat le resepi kat internet tu. saya terus buatkan 2 portion. satu nak bagi kat abang din tu yang mengidam mengalahkan orang mengandung tu, lagi satu portion untuk saya le dengan obek. nak le juga merasa sedap ke tidak kan kuih tu.

so, bahannya ialah tepung 1 cawan, air daun pandan 1 cawan, santan 2 1/4 cawan,, butter 2 sudu makan, telur 3 biji, garam sikit untuk bagi lemak2 santan tu. itu je la. blend aje semua dalam blender. tapis dulu sebelum masok loyang supaya bancuhan kita tu smooth je takde ketol2. pastu tapi masok loyang. loyang tu sapu dulu dengan butter jadi dia senang nak keluar kang bila dah masak tak de la melekat. dah tuang tu tabur bijan sikit buat hiasan. takde pon takpe..tak menjejaskan lansung kuih tu. lepas tu bakar la. lama juga nak bakar dalam satu jam juga. saya bakar 1 jam lebih dekat nak 1 1/2 jam. sebab saya guna api rendah suhu je. takot le kan  kang kejung kuih saya kuar oven hitam,. ngeri wehhh... lepas dah masak, kena bagi sejuk betul2 dulu supaya tujuannya bila potong tak le melekat kuih kat pisau, tak le comot, gitu...

lepas siap semua tu, saya pon pass to obek bagi kat abang din masa obek nak pi kerja malam esok tu. wahhh... terkejut excited orang tua tu, siap nak bagi duit bagai. ehhh... dah kenapa nak bagi duit? bahan pon murah dan mudah takde modal sangat pon. saje buat sesuka untuk makan. komennya..sedap. hahhahaa.. saya sendiri makan pon sedap. tips ialah, guna santan pekat betul yang sedap. kalo guna santan serbok peket pon boleh juga agaknya, tapi lebihkan le peket tu dalam 3-4 peket ke bagi pekat. baru terasa santannya. gitu....

okeh.. nanti boleh la korang pulak cuba ye. selamat mencuba!!! kalo buat tak menjadi ke, terlembik ke, tak masak ke takpe.. kita try and error la kan. jangan sedih. fighting!!!!!






1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI