mari mencari....

Google
 

Wednesday, February 18, 2015

one fine day...coney dog my style and my way...





hello...

edisi makan2 lagi kita. nampak beno takde idea nak menulis kan. heheheheh.. takpe la. boleh buat sebagai simpanan sendiri dan kalau ada yang teringin nak mencuba boleh je. saya dulu pon tak pandai masak, tapi cuba sikit2. lelama boleh dah. memula dulu seksanya rasa nak kena masak. tangan kena percik minyak, luka masa siang ikan, melecur la kena kuali. uwaaaaaa..... tapi sikit2 lama2 boleh la. lepas le nak mengisi tembolok ni ha. hahahhahaa...

okeh, untuk kali ni kita makan ala2 omputeh le pulak ye. asyik makan nasi lemak je sesekali tukar selera. sebenarnya  lama dah teringin coney dog anw tu tapi macam payahhhhh je nak jumpa anw tu kat area sini. so, apa lagi, godek internet. ada macam2 version. ada yang bahan mudah, ada yang bahan pelik2. hehehehe.. saya pilih yang mudah dan yang saya suka. pendek kata ikut style saya la resepi ni walaupon base-nya saya amik dari internet. dari segi logik lebih kurang je la bahan2 dalam resepi cumanya ikut suka kita nak tambah apa. ada resepi yang guna daging cincang. macam saya, sebab makan berdua, jadi satu hal pulak nak membeli daging cincang tu. bila pulak nak habis. 1 tube tu banyak juga. pikir2 saya cincang je frankfurter yang saya nak buat coney dog ni. satu pek ada dalam 10 ke 12 batang tak pasti pulak. saya amik je 3 batang, cincang sendiri. jimat dah kat situ tak yah nak beli minced meat sangat. hahahahhaha.. dasar cheapskate. bahan lain saya olah ikut tekak.

cara masak senang, tak banyak kerenah. cepat dan sedap. sekali makan terus 2 ketol. macam ni namanya nak diet? kirim salam le kawan oiii.... so, pada sesiapa yang nak try test cuba, marilah.. mari2 cuba....

coney dog ikut tekak saya...

kuantiti bahan ikut kehendak masing2 ye.

1 ulas bawang putih
1 biji bawang besar - potong dadu kecil2. kuning ke merah ke ikut suka dan ikut apa yang ada kat dapur tu
1 sb cili blend - kalau nak pedas. saya letak sikit la..
1/2 botol sos spagetti yang ready made punya - preggo ke kimball ke tak kisah. nak perisa original or mushroom ke ikut suka hati. kalau takde sos ni, boleh guna sos tomato campor sos cili tapi sos tomato lebihkan, sebab nak macam masam2 sikit.
3 batang frankfurther - cincang kecik..takyah halus sangat. kalau nak guna minced meat boleh juga baru macam real ye tak? saya malas beli so guna je frankfurter tu.
1 sb mixed herb - herbs yang kita masak buat spagetti tu. saya guna ni sebab dah ada kat rumah.
garam
gula
minyak untuk menumis.

cara :-

panaskan minyak, tumis bawang putih dan merah. masukkan sos spagetti atau sos tomato tadi, tumis. masukkan frankfurter tu /daging cincang tu. agak2 dah tukar warna, masuk air sikit. sikit je supaya ada becak2 sikit. masuk mixed herbs, garam gula. jangan la guna pak ajinaikmoto tu. kata masak kat rumah patotnya lebih sihat la kurangkan penggunaan bahan perasa perisa tu semua. ok?? kejap tu dah mendidih kira dah masak la. yahooo.. boleh makan.

penyediaan :-

rebus dulu frankfurter tu. belah roti tu, letak frankfurter tu, letak sos yang dah siap masak tadi. kot nak tabur extra bawang ke, letak sliced cheese ke sukati la. saya letak mustard je. pedas ye mustard ni. pada saya la sebab saya kurang sikit makan pedas ni. so, dah siap!!!! boleh makan dengan gembira. hehehehhee... kalau takde roti panjang tu, jangan risau, jangan nangis hentak2 kaki kat kedai tu. beli je la roti keping gardenia tu boleh juga. letak je dalam tu then gulung. makan. apa susah. kot berangan nak macam makan kat anw tu, beli la coke ke letak ais krim vanilla, wallahweiii.. terus jadi float. hehehhehe...imitation sangat.

masa saya buat kuah sos tu ada lebih. so, lebihan tu jangan le buang, simpan. esoknya masak bihun goreng boleh letak sos tu. sedap juga. kot nak tambah pedas letak le potongan cili api. haa.. hambek kau nanti berasap mulut. hahahahhaha...

ok la.. takat tu je. nanti kalau saya ada masak2 yang lain saya tulis ye. bye!!!!


1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI